Start up ­-yrittäjistä tiristettiin hikeä Saunassa

5.10.2015

Syyskuun 7. päivän aamu on Tampereella sateinen ja kolea. Finlaysonin vanhalla puuvillatehtaalla lämpötila on kuitenkin kohoamassa. 14 kasvuyrittäjää valmistautuu myymään liikeideansa kolmen minuutin pitchauksessa Startup Saunan viidelle valmentajalle. Pitchauksella tarkoitetaan nopeaa bisnesidean esittelyä, jonka tarkoituksena on herättää etenkin sijoittajien kiinnostus.

Startup Saunan markkinointijohtaja Kasper Suomalainen avaa tilaisuuden rennolla amerikanenglannilla. Tilaisuuden kieli on englanti, sillä kasvuyritysten tavoitteena on kasvaa yli Suomen rajojen. Suomalainen selittää tilaisuuden säännöt: kullakin start up ­-yrittäjällä on ainoastaan kolme minuuttia aikaa. Tämän jälkeen pitchaus keskeytetään.

sauna ethnographers
Sauna ethnographers Minna ja Paula

”You only have one chance. Nail it!” Suomalainen tsemppaa.

Suomalaisen yleisössä on lähinnä miehiä. Moni näyttää siltä, miltä insinöörit ovat näyttäneet 20 vuotta: siisti kauluspaita, lyhyt tukka ja hillityt kuosit. 14 kilpailijasta ainoastaan kaksi on naisia.

Istuimme takarivissä tarkkailijoina. Tutkija Minna Nikunen havainnoi Saunaa pienimuotoisen etnografian, toimittaja Paula Sallinen journalistisen reportaasin välinein. Olemme tutustumassa hypeen, joka nuorten kasvuyrittäjien ympärillä väreilee ­ ja etsimässä mahdollisia haastateltavia tutkimukseen.

Ensimmäiseksi esittäytyvät valmentajat. Joukossa on bisnesenkeleitä ja sarjayrittäjiä, Aalto-yliopiston tutkimus- ja innovaatiopalveluiden johtaja sekä toimitusjohtajia. Hekin kaikki miehiä.

Viimeistään kun pitchaukset alkavat, syntyy mielleyhtymä Leijonan luola ­-ohjelmaan. Moni esittelee itsensä etunimellään ja käy rennosti kalvojaan läpi. Esitykset on harjoiteltu, ja ne pysyvät kolmen minuutin rajoissa. Esityksen jälkeen osa kilpailijoista heittää läpyjä.

Valmentajat käsittelevät kilpailijoita varsin kiltisti. Vain yksi saa satikutia huonosta esityksestä, muita löylytetään kysymyksillä liikeidean toimivuudesta. Maskuliininen huumori kukkii. Naisten esityksistä huokuu jännitys: välillä esitys keskeytyy hermostuneeseen nauruun, ja toinen esitys pidetään suomeksi, mistä yksi valmentajista antoi setämäisen lempeät torut.

”You only have one chance. Nail it!”

Useat bisnesideat perustuivat teknologisiin innovaatioihin: on mobiilipalveluita, sovelluksia, kyberturvallisuusohjelma ja verkkokauppa. Myös naisten liikeideat pohjautuvat teknologiaan, vaikkakin ne liittyvät terveyteen ja musiikkiin. Poikkeus oli yritys, joka myy koivunmahlaa

Tilaisuus on miehinen, mikä ei ole ihme. Start up ­-yrittäjyyttä pidetään miesten maailmana ja suurin osa kasvuyrittäjistä on miehiä. Suomalaisista start up ­-yrittäjänaisista kuuluisin lienee Linda Liukas, joka tosin nykyään kirjoittaa kirjoja ja tekee teknologiaan liittyviä taideprojekteja.

Etnografialla viitataan yleensä pitempikestoiseen ”kentällä olemiseen”. Sana on peräisin antropologiasta ja alun perin sillä viitattiin siihen, että tutustutaan joidenkin kaukana olevien kansojen tai heimojen kulttuureihin asumalla heidän parissaan; mitä eksoottisempi paikka, sen parempi. Nykyisin etnografiaa tehdään melkein missä tahansa vieraassa ympäristössä, vaikkapa moottoripyöräjengiläisten parissa tai neuvoloissa. Tuttuakin ympäristöä voidaan tarkastella vierain, etnografin silmin.

Tässä hankkeessa puhumme pienimuotoisista etnografioista, sillä emme aio viettää ”kentillä” pitkiä aikoja. Emme syväluotaa näiden kenttien kulttuureja ja tapoja, pyrimme vain tavoittamaan välähdyksen niistä erilaisista ”heimoista” ja ”kulttuureista”, joissa nuoret aikuiset viettävät aikaansa ja tapaavat toisiaan.

Start up Sauna oli ensimmäinen vieras kulttuuri, johon tutustuimme. Vaikka toinen meistä tarkkaili ”löylytystä” tutkijana ja toinen toimittajana, kumpikin poimi samankaltaisia havaintoja. Yksi esiintyjistä niiasi esityksensä jälkeen – muistiinpanoihin! Tuon esitys haukuttiin – muistiinpanoihin! Missä on hurmoshenkinen hehkutus? – muistiinpanoihin!

Etnografialla ja reportaasilla onkin runsaasti yhteneväisyyksiä. Ensinnäkin ne tarjoavat lukijalle välähdyksiä ja tunnelmia tilaisuudesta, jossa he eivät itse ole olleet. Havainnoija työskentelee kuin valokuvaajat: he ikuistavat muistiinpanoihinsa hetkiä. Toisekseen havaintojen avulla välitetään tietoa. Havainnoijan tärkeä tehtävä on karsia havaintomassasta ne hetket, joilla on merkitystä.

Syyskuisena maanantaiaamuna kolmea start up ­-yritystä onnistaa. Ne pääsevät seuraavalle hakukierrokselle, jonka pääpalkinto on pääsy kiihdyttämöohjelmaan, lava-aikaa Slushissa sekä reissu Piilaaksoon. Ohjelmaan pääsy on tiukassa. Viime vuonna siihen haki 550 yritystä, joista 14 valittiin. Prosentuaalisesti helpompaa on päästä Stanfordin yliopistoon.

Minna Nikunen
Paula Sallinen

facebooktwittergoogle_pluslinkedin