Nuoren elämää kuvaavassa verkkopelissä saat valita, tavoitteletko rakkautta vai unelmatyötä – silti sattuma voi muuttaa kaiken

17.8.2016

Tänään julkaistussa Jako kahteen -pelissä voit kokeilla, millaiset kortit nuoruus olisi voinut sinullekin jakaa. Elämä on sekoitus valintoja ja sattumia, ja koskaan ei tiedä, mihin mikäkin niistä johtaa. Tästä ajatuksesta lähdimme, kun aloimme suunnitella nuoren ihmisen elämää kuvaavaa peliä osaksi Jako kahteen? -projektia.

Jako kahteen? -hankkeen on tarkoitus selvittää, miten nuori syrjäytyy tai menestyy tai miten nuoret itse määrittelevät syrjäytymisen tai menestymisen. Pelimme tarkastelee kevyellä otteella sitä, millaisilla sattumilla tai valinnoilla on vaikutusta nuoren elämässä.

Jako kahteen -peli

Jokaisella on omat arvot ja unelmat, ja niiden toteutuminen riippuu paitsi valinnoista, myös sattumasta. Sattuma jakaa eri kortit jokaiselle: jonkun isä sairastuu vakavasti lasten ollessa pieniä, toinen syntyy varakkaaseen perheeseen, kolmannen vanhemmat luovat turhan raskaita paineita koulutien alkumetreiltä alkaen. Aina tulee kuitenkin myös tilanteita, joissa voi valita. Pesti nuorisokahvilan jäätelönmyyjänä voi tuntua pikkujutulta, mutta se voikin johtaa yllättäviin hyviin asioihin.

Pelimme tapahtumat ja niiden seuraukset on poimittu tutkimushaastateltavien elämästä. Jokaisella pelaajalla on myös mahdollisuus syöttää peliin oman elämänsä tapahtumia ja valintatilanteita. Alussa pelaaja määrittelee arvot, jotka ovat hänelle tärkeitä. Siksi tulos lienee jokaisen pelaajan kohdalla erilainen. Esimerkiksi raskas työnteko voi olla jollekin juuri sitä, mitä haluaa, mutta jos ihminen tavoittelee rahan ja maineen sijasta pelkkiä elämyksiä, voi työ olla vain taakka.

Näyttökuva 2016-08-17 kello 11.41.14

Peli ei ole tieteellinen esitys, vaan pyrkimys on ennen kaikkea havainnollistaa ihmisen nuoruusvuosien kulkua ja niiden tapahtumien vaikutusta onnellisuuteen. Pelaaja saa itse valita niissä tilanteissa, joissa elämä muutenkin antaisi vaihtoehtoja. Sattumiin ei voi vaikuttaa.

Onni ei ole aina itsestä kiinni, ainakaan paljoa. Aina voi tulla tehneeksi valintoja, jotka johtavat kohti hyvää elämää.

Pelin on koodannut Juho Vasenius ja sen visuaalisen ilmeen on luonut Henrik Lindström.

Tästä pääset pelaamaan!

facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Artikkelin avainsanat: